Wednesday, March 12, 2014

Mind Map van mijn Onderwijs



Dag! Ik ben Alfi. Ik ben 22 jaar oud. Vandaag wil ik mijn historische onderwijs vertellen. Nou, Ik kom uit Indonesië, en ik heb basisonderwijs tot universiteit in mijn land gevolgd. Mijn eerste onderwijs was van mijn moeder. Ze leerde me lezen en schrijven toen ik circa 4 jaar was. Daarna ging ik naar kleuter voor een jaar toen ik 4-5 jaar was. Toen ik 6 jaar was, begon ik in het basisonderwijs. Ik volgde 3 jaar lager onderwijs. Daarna ging ik verder naar het secundair onderwijs. In Indonesië is het secundair onderwijs opgedeeld in twee delen, Junior High School en High School. Van het lager onderwijs tot de Junior High School ging ik naar de privé katholieke school. Voor high school zat ik in de algemene staatsschool. Toen ik 16 jaar was, kreeg ik Duitse klas van mijn school. Ik leerde 3 jaar Duits. Van het basisonderwijs tot secundair onderwijs moesten wij een uniform dragen.

Eindelijk hoefde ik geen uniform meer te dragen zodra ik 19 jaar was. Ik ging naar de universiteit in 2009. Ik heb daar 4 jaar gestudeerd. Ik kreeg een diploma van Indonesische literatuur. Tijdens de universiteit leerde ik andere talen, zoals Javanees, Arabisch, Italiaans, Chinees, en Nederlands. Ik vind dat de universitaire vakken leuk waren. Ik hou niet van de vakken in het secundair onderwijs omdat we veel onderwerpen moesten leren. Aan de universiteit studeerde ik alleen onderwerpen waar ik van hield.

Tijdens de universiteit had ik wat deeltijdse werk, die waren journalist, privé lerares, en vrijwilliger in een non-profit cinema.  Ik heb 3 jaar voor een nationale krant gewerkt. Dat was leuk. Ik ontmoette vaak bekende personen. Ik heb ook 2 jaar als privélerares gewerkt.  Ik hielp kindjes met hun huiswerk. Ik leerde Indonesische aan buitenlanders, zoals Japanners en Koreanen.

Zodra ik mijn studies afgewerkt had, kwam ik naar België eind augustus 2013. Hier werk ik als au pair. Ik help mijn gastfamilie met het huishouden. Ik volg Nederlandse les in het CVO in Ieper. Ik ontdek dat Nederlands soms gelijkaardige woorden heeft met het Indonesisch en dat is gemakkijker om te studeren. Ik praat vaak met mijn vrienden en schrijf blogs in het Nederlands om te oefenen. Ik lees ook soms Nederlandse blogs.


No comments: